Een conflict is een proces, dat bestaat uit twee fasen: een constructieve en positieve fase aan de ene kant en een destructieve negatieve fase aan de andere kant.

In de constructieve en positieve fase gebeuren hele mooie dingen. Uiteraard wordt er strijd geleverd. Een strijd die oplevert: een team dat efficiënt samenwerkt, een huwelijk met een degelijke basis, dat er mooie producten ontwikkeld worden, dat er nieuwe markten en klanten worden gevonden. Met andere woorden: een goed conflict is goud waard.

Als het proces door omstandigheden in de destructieve en negatieve fase terecht komt, gebeuren er andere dingen. Er worden verkeerde besluiten genomen, er wordt op de man in plaats van op de bal gespeeld, er wordt gestolen, gefraudeerd, mensen worden – letterlijk – ziek van het conflict. In deze fase kost een conflict negatieve energie, tijd en geld. Hoe meer een conflict escaleert hoe meer het kost. Resultaat: de relatie wordt geminimaliseerd, terwijl de kosten en de psychische druk gemaximaliseerd worden.

Conflicten worden vaak groter dan nodig is. Het is soms zelfs zo dat mensen niet meer weten hoe een conflict is ontstaan. Bij de hantering van een conflict is van belang om je bewust te worden van het proces waarin je zit.

Voordelen conflict:

– Samenwerking
– (Product-)ontwikkeling
– Nieuwe inzichten
– Duidelijke verhoudingen

Nadelen conflict:

– Wantrouwen
– Verstoring relatie
– Verstoorde communicatie
– Hakken in het zand

Ben niet bang voor een conflict. Ga er op een goede manier mee om en je zult verbaasd staan van het effect.

Bel me voor meer informatie of een vrijblijvend advies.